1.metatext
Prospekt sztuki rysowany w dowcipne, hotelowe łóżko. – W środku przypomina kartę recepcyjną. We voger pożądane hotelowe reklamy – serio.
2.space
Dekoracja przedstawia wnętrza hotelu. Jest to właściwie jeden pokój, lecz równocześnie w urządzeniu przypomina on nieco hotelowe foyer. Pośrodku, wezgłowiem dotykające ściany, stoi olbrzymie, staroświeckie łóżko z baldachimem. W urządzeniu wnętrza przemieszanie elementów staroświeckich z nowoczesnymi. W centralnej ścianie, obok łóżka – okno, za którym błyszczy hotelowy neon „Metropol”. Jedne drzwi są drzwiami wejściowymi do hotelu, przeciwległe wiodą do hotelowych korytarzy. Sufit pocięty nieregularnością różnie biegnących stopni schodowych, widzianych jakby od dołu. Gdzieś, jakieś recepcyjne biureczko, telefony, kilka reklam linii lotniczych, trochę krzeseł i foteli.Na pierwszym planie jednakże, powinno się wyróżniać olbrzymie łoże, będące główną dominantą, dla mających się rozegrać sytuacji. Powinno być ono skonstruowane kilkuwarstwowo, jakby z szuflad pozwalających poszczególnym aktorom wsunąć się w łóżko niewidoczne poza ścianą, do której łóżko wezgłowiem przylega. Może tu być także stosowana zasada dna łóżka opuszczanego i podnoszącego się z aktorem. Dużo zależy tu od pomysłowości scenografa. Należy uchwycić ideę architektury hotelu: pożądane przerysowanie, plastyczna wiwisekcja organizmu hotelowej architektury.
3.movement
Odsłonięcie kurtyny zastaje dyrektora Rolasa monologującego do Drabów, którzy niezdecydowanie stoją przy łóżku.
6.communication
(Mesje Rolas chwyta się za głowę i usiłuje zanosić się sztucznym, histerycznym płaczem)
7.communication
(jakby nie słysząc Draba I,
8.psyche
stara się powrócić do równowagi, przez chwilę balansuje)
10.communication
usłużna uwaga stojących w głębi sceny Drabów)
11.metatext
(do publiczności)
12.communication
(do Drabów)
13.communication
(bada ich spojrzeniem)
14.communication
(jakby tego nie słysząc,
15.movement
siada za biurkiem)
16.communication
do siebie:
17.movement
(Rolas kicha i siada przy stoliku wertując rachunki)
18.communication
(głupio)
19.communication
(do Draba I)
20.communication
(chichocząc)
21.communication
(salutuje)
22.communication
(do Mesje Rolasa)
23.movement
(kończąc wyciera nos chusteczką)
24.communication
(niechętnie, patrząc w ziemię i krygując się)
25.movement
(zbliża się do okna i wygląda)
26.movement
(przez chwilę chodzi podekscytowany wspomnieniem, coś zapisuje w notesie.
27.psyche
podekscytowany wspomnieniem
28.communication
Po chwili)
29.communication
(do siebie:
30.communication
(śmieje się)
31.communication
(znów wybucha śmiechem)
32.communication
(śmiech)
34.communication
(zaśmiewając się)
35.communication
(ponuro)
36.communication
(nagle poważnieje i mówi)
37.movement
(tajemniczo zbliża się do mesje Rolasa)
38.movement
(zapisując coś w notesie)
39.communication
(z zafascynowaniem i przestrachem)
43.psyche
(wycierając oczy, wzruszony)
45.communication
(przekonywająco)
46.communication
(ogólne bolesne milczenie. Po chwili)
47.communication
(do Rolasa)
48.movement
(wykonuje dziwny ruch)
50.movement
spuszczając ręce)
54.movement
pochylając się nad kapą i biorąc ją za rogi)
55.communication
(rozkazująco)
56.communication
(zwlekając)
57.communication
(groźnie)
58.communication
(krzyczy powtórnie)
61.movement
(robią wrażenie jakby chcieli z łóżka podnieść kapę, ale jej jeszcze nie unoszą)
62.communication
(mobilizująco)
63.communication
(dostraktywnie)
64.communication
(Do Dyrektora)
65.movement
(błagalnie klęka)
66.movement
(Bije głową w podłogę i płacze)
67.communication
(groźnie)
68.communication
(zacina się)
69.psyche
(przestraszony)
70.movement
(zbliżając się groźnie,
74.communication
(do Draba II)
75.communication
(głośno, do Mesje Rolasa)
76.psyche
(sprawia wrażenie rozgoryczeniaonego)
77.communication
(groźnie)
79.communication
(czupurnie)
80.communication
(ustępując
82.communication
(obelżywie za Rolasem)
83.communication
(przerywa mu)
84.communication
(z rezygnacją)
85.movement
Draby chcą podnieść kapę, ta jednak nie daje się unieść
86.communication
(z rezygnacją)
88.movement
zbliża się do łóżka)
89.movement
(Draby ciągną kapę bez rezultatu)
90.movement
(ocierając pot)
91.movement
licząc na palcach
92.communication
(wszyscy krzyczą: Hej siup! hej siup! hej siup!
93.movement
i ciągną kapę za rogi.
94.appearance
Kapa pozostaje nieruchoma)
95.movement
ocierając pot z czoła
96.communication
(groźnie)
97.communication
do Draba III
98.movement
(Rolas zaczyna przemierzać scenę szybkim krokiem,
99.psyche
pełen zdenerwowania i uniesienia,
100.movement
gestykulując jakby coś do siebie mówił)
101.communication
(Do II)
102.movement
(plują w dłonie, ciągną kapę i zrywają ją)
103.communication
Nagły wrzask kogoś: Aaaaaaaa
105.movement
(Ukazuje się postać leżącego pod kapą, Hrabiego. Stara się on otulić nagie ciało trzymanym kurczowo rogiem kapy. Siada na łóżku)
107.psyche
(podirytowany)
108.movement
(patrzy w oknao
109.movement
spogląda na zegarek)
111.movement
nakłada ubranie,
112.movement
oni podają mu spodnie z szacunkiem,
113.movement
on trzęsącymi się rękoma nakłada odzież)
114.communication
(jakby do siebie)
115.communication
(do Mesje Rolasa)
116.communication
znacząco
117.movement
(kończąc się ubierać)
119.movement
(przerywając ubieranie się)
120.psyche
(milczy, pełen smutku)
121.communication
do hrabiego
123.communication
(wzdychając)
125.movement
(zbliżając się i gładząc czule hrabiego po głowie,
127.psyche
(hrabia płacze
128.psyche
(hrabia płacze jeszcze gwałtowniej)
129.psyche
hrabia rozczulony sobą, płacze
130.psyche
(hrabia przez łzy uśmiecha się,
131.movement
podnosi nieśmiało głowę)
132.movement
(nastawiając policzek)
133.movement
(Mesje Rolas i hrabia zaczynają się całować, są to pocałunki wpierw pojednawcze, potem szybkie, gwałtowne, namiętne)
134.movement
(podnosząc się i obejmując hrabiego
135.communication
(do Drabów)
136.communication
(chórem)
137.communication
(krygując się i wycierając łzy)
138.communication
(wszyscy krzyczą „niech żyję”)
139.communication
(kręcąc głową)
140.communication
(dystyngownie prężąc się)
141.communication
(krzyczy)
142.communication
do dyrektora
143.communication
(nadsłuchując)
145.movement
(podchodząc)
147.communication
(gwałtownie)
148.psyche
(obrażając się)
149.psyche
(zaszczuty pytaniami)
150.psyche
(zdenerwowany)
151.communication
(po chwili)
152.communication
(Z rezygnacją)
153.communication
(nagle zainteresowany)
154.movement
(daje znak Drabowi III, odchodząc na bok, zbliżając się do rampy. W tym czasie Hrabia ubierany jest przez Drabów)
155.communication
(cicho)
156.communication
(milczy)
157.communication
(napastliwie)
158.communication
(z dumą)
159.psyche
(Mesje Rolas przygnębiony
161.communication
mówi do Hrabiego)
162.communication
(śmieje się)
163.communication
(tajemniczo)
165.movement
(nagle wszyscy, jakby tknięci wspólną myślą skradają się do łóżka.
166.communication
Mówią do siebie szeptem)
167.communication
(do dyrektora)
168.movement
(Draby usiłują podnieść kołdrę za rogi. Bez skutku)
169.communication
(tajemniczo)
171.communication
(postękując z wysiłku, z przekonaniem mówi)
172.movement
(ciągnąc kołdrę)
173.psyche
(przestraszony)
174.appearance
(w miarę ściągania kołdry widoczna staje się postać leżącego bez ruchu Cesarza)
175.movement
(wszyscy klękają,
176.audio
hrabia zaczyna intonować jakąś pieśń żałobną)
177.movement
(Mesje Rolas zrywa się, znika, natychmiast wraca z płonącymi świecami. Klęczący biorą je w ręce)
178.communication
(szeptem)
179.movement
(Drab III wstaje, odchodzi, wraca z kogucimi piórami w ręku. Pozostali na klęczkach pochylają się w płaczu)
180.movement
(podnosząc głowę, płacząc nad Cesarzem)
182.movement
(Drab III wraca i zaczyna otrzepywać zwłoki Cesarza)
183.movement
(otrzepując Cesarza)
184.communication
(z płaczem
185.movement
zbliża się na klęczkach do łóżka)
186.communication
(do Rolasa)
187.communication
(oburzonym szeptem)
188.communication
(odpowiada szeptem)
189.movement
(piórkiem otrzepując Cesarza z kurzu)
190.communication
(wskazując na Cesarza)
191.communication
(kręcąc głową)
192.movement
(Drab III zdejmuje Cesarzowi buty i piórami otrzepuje mu pięty)
193.unknown
(nieruchomo leżąc)
194.movement
(wierzga nogami)
196.movement
(wierzga nogami)
197.movement
(podnosząc się z klęczek)
198.movement
(wszyscy podnoszą się z klęczek)
199.movement
(Cesarz wstaje, podchodzi do okna)
200.communication
(po chwili)
201.communication
(czyni ruch znaczący bezradność)
202.communication
(krzycząc)
203.communication
(po chwili)
204.communication
(wzdychając)
205.communication
(wszyscy twierdząco kiwają głowami)
206.communication
(skłaniając ze smutkiem głowę)
207.communication
(podejrzliwie)
208.communication
(do Cesarza)
209.movement
(odwracając się gwałtownie do Draba II)
210.psyche
(zdenerwowany)
212.communication
(usłużnie)
214.movement
(wymachując ołówkiem)
216.communication
(służalczo)
217.communication
(do Mesje Rolasa)
218.communication
(milczy i zwiesza głowę)
219.communication
(po chwili)
220.communication
(zaczyna się śmiać. Wprost zwija się ze śmiechu)
221.communication
(do hrabiego ponuro)
222.communication
(ponuro)
223.communication
(wskazuje na hrabiego)
224.communication
(pojednawczo)
225.communication
(do Drabów)
226.communication
(zaciekawiony)
227.communication
(patrząc znacząco na łóżko)
228.movement
(wszyscy z wyjątkiem Mesje Rolasa zbliżają się do łóżka, chwytają prześcieradło za rogi, podnoszą)
229.appearance
(pod prześcieradłem leży nieruchomo... Rycerz)
230.communication
(do Draba III)
231.movement
(Drab III idzie po młotek. Wraca, z całych sił uderza leżącego w łóżku rycerza w kolano)
232.movement
(zrywa się, skacze na jednej nodze trzymając się za kolano)
233.movement
(chwyta za miecz i rzuca się na Draba III. Pojedynkują się. Rycerz – mieczem. Drab III młotkiem. Drab III z gracją trzyma rękę z tyłu, jak przy klasycznym pojedynku)
234.communication
(do Mesje Rolasa)
235.communication
(do rycerza)
236.movement
(walczy w milczeniu)
237.communication
– (Po chwili)
238.movement
(walczy zaspany)
239.communication
(mściwie)
241.movement
(przestaje walczyć)
242.communication
(odpowiadając)
243.communication
(do Draba III)
244.communication
(do Mesje Rolasa)
245.communication
(kiwa potakująco głową)
246.communication
(pytająco milczy)
247.communication
(wyjaśniając)
248.communication
(uśmiechając się)
249.movement
(zaczyna trzepać pościel)
250.movement
(wszyscy pozostali zaczynają robić porządki, poprawiają krzesła. Czynią to pod nadzorem mesje Rolasa)
2.space
(Dekoracja sceny przedstawia to samo hotelowe wnętrze, lecz plastycznie stylizowane nieco na wnętrze piekła.Za oknem ten sam neon, lecz napis inny: „HOTEL PIEKIEŁKO”.W miejscu łóżka – też łóżko, lecz raczej przypominające Katafalk. Obok łóżka świece. Nad tym dziwnym posłaniem, na ścianie wielka fotografia, ukazująca w półzbliżeniu trzech śpiących obok siebie na łóżku: Rycerza, Cesarza i Hrabiego. Z lewej strony stoi wielka, ponura kadź piekielna, miejsce odpoczynku dla Madame Kristiny. Kadź posiada otwierane wyjście – małą furteczkę. Gdzieś leży jakiś wieniec.
3.media-theatre
Scena zaczyna się od eksponowanej światłem w ciemności fotografii wiszącej na ścianie. Reflektor wolno gaśnie, rozjaśnia się scena.
4.appearance
W Kadzi siedzi Madame Kristina, na głowie lokówki lub papiloty, w ręku telefoniczna słuchawka. Obok butelka z koniakiem)
5.space
(wychylając się i biorąc butelkę)
6.unknown
(hrhrhr – straszy)
8.movement
(podnosi słuchawkę, nakręca numer)
9.movement
(Madame kilkakrotnie alkoholizuje się).
10.movement
(wchodzi Hrabia ubrany w nocną koszulę)
11.movement
(otrzepując się z deszczu)
12.communication
(opryskliwie)
13.movement
(zasłaniając twarz i chowając słuchawkę)
14.movement
(wychodząc z Kadzi, nakładając szlafrok) i (sięgając po meldunkową książkę – opryskliwie)
15.communication
(do siebie)
16.communication
(jakby nie słysząc)
17.movement
(rozgląda się)
18.movement
(zasłaniając twarz)
19.communication
(skromnie)
20.movement
(przygląda się)
21.movement
(zasłaniając twarz)
23.psyche
(zamyślony do siebie)
24.unknown
(budzi się z zamyślenia)
25.communication
(uśmiechając się)
26.movement
(bijąc się w piersi)
27.communication
(pogardliwie)
28.communication
(kokieteryjnie)
29.communication
(romantycznie z natchnieniem)
31.communication
(do siebie)
32.communication
(do siebie)
33.communication
(przerywając mu)
34.communication
(do siebie)
36.communication
(z determinacją – po chwili)
37.communication
(skromnie)
38.communication
(z przechwałką)
39.communication
(ironicznie)
40.communication
(z przerażeniem)
41.communication
(do siebie)
43.psyche
(w uniesieniu – trochę przewrotnie)
44.communication
(do siebie)
45.communication
(do hrabiego)
46.appearance
(uśmiechając się)
47.communication
(do siebie, w lirycznym upojeniu)
48.communication
(z litością)
49.communication
(podejrzliwie i groźnie)
50.unknown
(reflektując się)
52.communication
(z kokieterią)
53.movement
(wyciąga agrafkę)
54.movement
(zasłaniając oczy)
55.movement
(wyrywając kartki z bloku bloczka)
56.communication
(po chwili)
57.communication
(ziewając i siadając na katafalku)
58.movement
(Hrabia siada na łóżku, zdejmuje buty, mówi do siebie)
60.movement
(włażąc do kadzi)
61.movement
– (popija z butelki)
62.media-theatre
(Za oknem błyskawica, słychać daleki piorun)
63.movement
(nadsłuchuje)
64.movement
(Wchodzi Cesarz w nocnej koszuli. W ręku latarnia.
65.movement
Otrząsa się od deszczu)
66.communication
(po chwili)
67.movement
(wychodząc z kadzi)
68.communication
(zauważa Madame Kristinę)
69.movement
(zasłaniając twarz)
70.movement
(rozgląda się)
71.movement
(rozgląda się)
72.movement
(ukrywając twarz)
73.communication
(do siebie)
74.movement
(otrząsa się)
75.communication
(do Cesarza)
78.communication
(do siebie)
79.movement
(zbliża się i przygląda się jej)
80.movement
(cofając się)
82.movement
(cofając się)
83.movement
(cofając się, rozglądając za pomocą)
84.communication
do siebie:
85.movement
(podnosi latarnię)
88.communication
(groźnie)
90.communication
(do siebie)
91.communication
(krzyczy)
92.communication
(słaniając się na nogach do siebie)
93.communication
(nieubłaganie)
94.movement
(zbliża się z podniesioną latarnią)
95.communication
(desperacko)
96.movement
(otwiera usta)
97.movement
(przyświeca latarnią, zagląda do jej ust)
98.movement
(klepie ją w ramię)
99.movement
(mdlejąc z przerażenia)
100.communication
(do siebie)
101.communication
(do Madame Kristiny)
102.movement
(biorąc bilet i płacąc)
103.movement
(Cesarz siada na łóżku, ściąga buty i nagle)
105.movement
(wstaje, podnosi latarnię)
106.communication
(zalotnie)
107.movement
(potrząsa ramieniem śpiącego)
108.communication
(przez sen)
110.communication
(majacząc przez sen)
111.communication
(do Hrabiego)
112.movement
(potrząsa śpiącym)
114.communication
(zaspany, wyciągając bilet)
116.movement
(przyświecają sobie latarkami i przez chwilę oglądają bilety)
117.communication
(wskazuje na Madame Kristinę)
118.communication
(groźnie)
119.psyche
(przestraszona,
121.communication
(groźnie)
122.communication
(do hrabiego)
123.communication
(jęcząc)
124.communication
(do Madame Kristiny)
125.communication
(popłakując)
126.movement
(siada w kadzi, wyciera nos, oczy, wyjmuje puderniczkę, poprawia makijaż, po czym znów szlocha. Sięga po butelkę i stwierdzając, że obaj podróżni śpią, pije z butelki kilka łyków. Twarz jej się rozjaśnia.
127.audio
Nagle słychać piorun
128.movement
(Madame Kristina wstaje, zbliża się do drzwi, wychodzi. W tym momencie wchodzi Rycerz
129.appearance
z latarnią i teczką, w nocnej koszuli, miecz wystaje mu z teczki)
130.movement
(rozglądając się)
131.movement
(podnosząc latarnię)
134.movement
(Rycerz siada na krześle, obok krzesła stawia latarnię. Wchodzi Madame Kristina)
135.communication
(tajemniczo)
136.psyche
(przestraszony
137.movement
podskakuje na krześle)
138.communication
(groźnie chwyta go za koszulę)
139.movement
(wyrywając się)
140.communication
(do siebie)
141.unknown
(patrząc na leżących na łóżku)
142.psyche
(rozgoryczony)
144.communication
(do siebie)
145.movement
(podnosząc głowę)
147.communication
(do siebie)
148.movement
(cofając się)
149.communication
(do rycerza)
151.communication
(do siebie)
152.communication
(groźnie)
154.movement
(biorąc pieniądze)
155.movement
(patrząc na bilet)
156.movement
(Rycerz idzie do łóżka, siada, zaczyna zdejmować buty)
157.psyche
(nagle zaniepokojony)
158.movement
(zagląda pod łóżko i dostrzega 2 pary butów. Do siebie)
159.movement
(podnosi latarnię. Patrzy na łóżko, zrywa się, ucieka, wolno wraca)
160.movement
(szczękając zębami)
161.unknown
(Cały drży jak osika. Nerwy mu wibrują jak w starym pianinie.)
162.communication
(szyderczo)
163.communication
(milczy)
164.movement
(trzęsie się, obciera czoło, zażywa tabletki)
165.movement
(wskazuje głową na łóżko)
166.movement
(spogląda na Madame Kristinę)
167.movement
(zbliża się i wyraźnie szuka źródła zapachu. Podchodzi do Madame Kristiny)
169.communication
(wstydliwie chichocząc)
170.communication
(triwialnie frywolnie)
171.movement
(Rycerz zbliża się do łóżka, siada. Madame Kristina podchodzi do łóżka z przeciwnej strony, udaje, że się kładzie.
172.metatext
Dostrzegamy tę jej kłamliwą grę.
173.movement
Rycerz odwrócony wciąż tyłem do niej, jakby przez skromność daje jej czas do rozebrania się, po czym gasi światło latarni.
174.space
Zapada ciemność.
175.audio
Nagle słychać wrzask śpiących i głuche uderzenia.
176.media-theatre
Zaczynają migotać ogniki zapalanych z pośpiechem latarni)
177.space
(zapala się na scenie światło)
178.movement
(dwaj pozostali, Cesarz i Hrabia stoją w dziwacznych „alarmowych” pozycjach. Rycerz z biletem w ręku zbliża się do podróżnych)
179.communication
(do Cesarza)
180.communication
(do Hrabiego)
181.communication
(z wyrzutem)
182.communication
(wskazuje na Cesarza)
183.communication
(do Hrabiego, grzecznie)
184.communication
(do Rycerza)
185.communication
(do Cesarza)
186.movement
(potrząsając czupryną)
187.movement
(chodzi po scenie i pokazuje)
188.communication
(indaguje)
189.communication
(do Rycerza)
190.communication
(do Cesarza)
191.communication
(do Rycerza – zdziwiony)
192.communication
(do Rycerza)
193.communication
(patrząc porozumiewawczo na Cesarza)
194.communication
(po chwili)
196.movement
(przez cały czas Madame Kristina stoi z boku i przygląda sprzeczającym się. Teraz zbliża się)
197.communication
(tłumacząc się niewinnie)
199.psyche
przestraszona)
200.communication
(nagle)
201.communication
(także ogarnięty wspólną decyzją)
202.movement
(groźnie otaczają cofającą się Madame Kristinę. Sięgają po krzesła)
203.communication
(do Madame Kristiny)
204.communication
(podobnie)
205.movement
(napierają krzesłami na Madame Kristinę)
206.movement
(Madame Kristina wciąż cofa się, klucząc pomiędzy meblami)
207.communication
(groźnie)
208.communication
(histerycznie krzyczy)
209.communication
(groźnie)
210.unknown
(krzyczy, zasłaniając oczy)
211.unknown
(w bitewnym zapale intonuje rycerską pieśń)
214.communication
(zgrzytając zębami)
215.communication
(zgrzytając zębami)
217.movement
(Nagle, gdy bezbronna Madame Kristina znalazła się w rogu pokoju, oni rzucają się do przodu.
218.audio
Słychać już wrzask.
219.movement
Madame Kristina pada.
220.audio
Ktoś krzyczy „Hiena!”.
222.audio
krzyczy „Oszczędź!”
223.movement
Jeden z nich ociera zakrwawione krzesło)
224.movement
(Wsadzają do kadzi,
225.audio
słychać bulgotanie)
226.movement
(zbliżają się do łóżka, siadają, ocierając czoła)
227.unknown
(przez chwilę patrzą na siebie w zastanowieniu, poczem kładą się spać. Chrapią.)
228.media-theatre
(zapada łagodna ciemność)
229.audio
(gdzieś – uderza piorun)
230.appearance
(W drzwiach staje elegancko ubrany Lucyfer, bardzo podobny do mesje Rolasa. Na głowie ma rogi, w rękach widły. Patrzy na zegarek. Mówi do śpiących)
231.media-theatre
(Na scenie zapada ciemność)
232.media-theatre
(Reflektor wyświetla tylko fotografie fotografię 3 śpiących, wisząca wiszącą na ścianie)
2.space
Scena urządzona analogicznie jak w I akcie. Fragmenty dekoracji z II aktu, stwarzające konwencję „piekiełka” – zniknęły. Nie ma więc ani kadzi, ani fotografii śpiących wiszącej na ścianie nad łóżkiem. W miejsce upiornego łóżka – katafalku stoi nadal dawne łóżko. Za oknem na tle jasnego horyzontu – napis „Metropol”. Jest dzień. W łóżku spoczywa trzech śpiących: hrabia, cesarz i rycerz w pozycjach jak na fotografii w końcówce aktu II-go. Ubrani są w nocne koszule. Obok nich, na wieszaku przybitym do ściany wiszą na ramiączkach ich mundury, zdjęte przed zaśnięciem. Jeden ze śpiących jednakże, majaczy i trzyma w rękach krzesło, analogiczne do tego, którym została uśmiercona Madame Kristina.
3.media-theatre
Scena rozpoczyna się efektem dźwiękowym odjeżdżającego pociągu. Wpierw jest ciemno, punktowe światło ukazuje 3 śpiące sylwetki. Słychać ich senne majaczenie i chrapanie. Wolno robi się na scenie jasno.
4.appearance
W drzwiach stoi dyrektor Rolas, podobnie jak Lucyfer w zakończeniu aktu II-go.
5.unknown
Nawet podobnie się odzywa:
6.movement
(patrząc na zegarek)
7.movement
(śpiący miotają się przez sen. Jeden z nich, hrabia wymachuje krzesłem jakby chciał kogoś niewidocznego uderzyć. Wiodą oni szybki, nerwowy dialog)
11.communication
(niespokojnie śpiąc)
12.communication
(przez sen – martwiąc się)
13.communication
(sennie mruczy)
14.movement
(rzuca krzesłem w niewidocznego przeciwnika)
15.audio
(Rozlega się trzask łamanego krzesła.
16.movement
Śpiący zrywają się)
17.communication
(spokojnie)
18.movement
(zbliża się do leżącego krzesła, starannie je wyciera chusteczką do nosa, próbuje połamane krzesło ustawić)
19.communication
(do siebie)
20.movement
(wycierając czoło chusteczką)
21.communication
do Rolasa
22.movement
(Cała trójka patrzy na siebie zdziwiona)
23.movement
(spoglądając na dyr. Rolasa)
24.communication
(jakby zdziwiony)
25.movement
(otrząsa się ze wstrętem)
26.movement
(wycierając czoło)
27.communication
(ponuro)
28.movement
(zażywając tabletki na uspokojenie)
29.movement
(śmiejąc się zimno i otrzepując pyłek z klapy)
30.movement
(podnosząc oczy do nieba)
31.communication
(mściwie)
32.communication
(Z wyrzutem)
33.communication
(do siebie)
34.movement
(podchodzi do okna)
35.movement
(odwracając się i spoglądając w sufit)
36.movement
(W tym momencie wchodzą Drabowie,
37.appearance
w rozmemłanych koszulach, ziewając i przeciągając się.
38.movement
eden z nich podaje mesje Rolasowi telegram. Drabowie bezceremonialnie podchodzą do zawieszonych na ścianie mundurów: hrabiego, Cesarza i rycerza i nakładają je. Dyrektor w tym czasie studiuje depeszę)
39.psyche
(zdumiony zachowaniem się Drabów)
40.communication
(cedzi ostatnie słowo)
41.movement
(uśmiechając się do Drabów i grożąc filuternie palcem)
43.movement
(postękując i nakładając mundur hrabiego)
44.movement
(mierząc mundur cesarza)
45.movement
(pobrzękuje medalami)
46.movement
(obrażony odwraca się tyłem do Draba i ssie palec jak mały chłopczyk)
47.movement
(usiłując się wcisnąć w zbroję rycerza)
48.communication
(zwraca się do Rycerza)
49.communication
(półgłosem zwraca się do Hrabiego i Cesarza)
50.appearance
(Drabowie zaczynają być dystyngowni starają się w ruchach naśladować hrabiego, Cesarza i Rycerza. Czynią to śmiesznie)
51.movement
(ubierając się i czesząc włosy i przeglądając się w lusterku)
52.movement
(nagle zainteresowany przerywa tualetę)
53.movement
(pokazuje to, dmuchając w dłoń i bulgocąc)
54.communication
(mściwie do Draba I-go)
55.movement
(groźnie zbliżając się do hrabiego)
56.communication
(rozpaczliwie rzucając się pomiędzy Draba III a hrabiego)
57.movement
(podając dłoń rycerzowi,
58.communication
cicho mówi)
59.communication
(do Rycerza)
60.movement
(Mesje Rolas, który w tym czasie porządkował akta w biurku, wstaje i zbliża się do rozmawiających)
61.movement
(z powątpiewaniem kręcąc głową)
62.movement
(Drabowie zaczynają się groźnie zbliżać do Cesarza)
63.movement
(usiłując się skryć za meblami)
64.communication
(mściwie)
65.movement
(Drabowie lekceważąco machnęli rękoma, zaniechali pościgu, siadają pod ścianą na krzesłach, dumnie zakładając nogę na nogę)
66.communication
(do Hrabiego, Cesarza i Rycerza)
68.communication
(obrażony)
69.communication
(do Cesarza)
70.communication
(do Rolasa)
71.communication
(konspiracyjnie do Hrabiego)
72.communication
(do siedzących Draba II-go i I-go)
73.communication
(do Draba III-go)
74.communication
(po chwili, spokojnie)
75.communication
(do Rolasa)
76.communication
(cicho do Rycerza)
77.communication
(cicho do Cesarza)
78.communication
(do siebie)
79.communication
(kontynuuje do Rolasa)
80.movement
(Drabowie groźnie się podnoszą, patrząc w stronę Rycerza)
81.movement
(w przestrachu cofając się)
83.movement
(Rycerz, Cesarz i Hrabia zbliżają się do łóżka z różnych stron. Dyr. Rolas podchodzi do nich. Mówi)
84.unknown
(przygląda się jak ścierają z łóżka pyłki)
85.communication
(do Draba II)
86.movement
(dyndając nogami)
87.communication
(do sprzątających)
88.movement
(coś z łóżka zdmuchując)
89.communication
(kontynuując)
90.communication
(do sprzątających)
91.movement
(coś podnosząc z pościeli)
92.movement
(kiwając głową)
93.communication
(do stojących przy łóżku)
94.communication
(wskazuje na Drabów)
95.movement
(uśmiechając się, trącając się łokciami i podciągając spodnie)
96.movement
(wskazuje na łóżko)
97.communication
(wzdycha)
98.communication
(do Cesarza i Hrabiego)
100.communication
(do Cesarza)
101.communication
(do Hrabiego)
102.communication
(do Rycerza)
103.communication
(do Draba III-go)
104.movement
(groźnie podnosi się)
105.communication
(do III-go)
106.psyche
(rozgoryczony)
107.communication
(mściwie)
108.communication
(Do Draba III-go)
109.movement
(odwraca się w stronę łóżka)
110.communication
(do Rycerza, kłaniając się)
111.communication
(do Hrabiego)
112.communication
(do Rycerza)
113.communication
(do Rolasa)
114.movement
(siada i zapala cygaro)
115.movement
(delikatnie wyciera ręce o koszulę, chwyta za róg prześcieradła i ciągnie)
116.unknown
(siedząc i obserwując)
117.movement
(Oburzony spogląda w jego stronę, po czym znów ciągnie)
118.movement
(zaciekawiony – podnosi się z krzesła)
119.movement
(Cesarz ciągnie za róg prześcieradło. Pomagają mu w tym Hrabia i Rycerz)
120.communication
(do Drabów)
121.communication
(groźnie)
122.movement
(tupie ze złością)
123.movement
(Drabowie niechętnie podchodzą do łóżka, pomagają, i nagle zrywają prześcieradło)
124.psyche
(przestraszony)
125.unknown
(Żegnając się)
126.movement
(chwyta kocyk leżący pod prześcieradłem i stara się go wyciągnąć)
127.communication
(tłumacząc się)
128.communication
(do Draba II)
129.communication
(do Rolasa)
130.communication
(obrażony, dumnie)
131.movement
(unosi papę, zagląda w łóżko, szybko odchodzi, rzuca papę, poczem nerwowym krokiem przemierza pokój tam i spowrotem. Ręce trzyma z tyłu)
132.communication
(Po chwili: zdziwiony – patrząc)
133.movement
(zatrzymuje się przed Rolasem)
134.communication
(szeptem)
135.communication
(spoglądając obrażony na hrabiego)
136.communication
(zdumiony patrzy na Cesarza)
137.movement
(Cesarz potakuje skinieniem głowy)
138.movement
(Wszyscy zbliżają się na palcach do łóżka. Pochylają się. Za kołnierz wyciągają z łóżka dziwną postać z wielką brodą.
139.appearance
Jest to starzec posiadający szpony i kilkumetrową brodę. Włosy siwe, w nieładzie)
140.communication
(groźnie do Drabów)
141.movement
(przestępując z nogi na nogę)
142.movement
(i wskazując na arystokratów)
143.communication
(do starca, potrząsając nim)
144.communication
(milczy)
145.communication
(do Draba I-go)
146.movement
(Drabowie ostrożnie wlewają do ust starca rycynę. Nagle starzec zrywa się, gdzieś pędzi i znika)
149.movement
(podnosząc rękę)
150.movement
(podając starcowi krzesło)
152.audio
(ogólne milczenie)
153.communication
(poziewując dystyngownie i rozpierając się w fotelu)
154.psyche
(zaskoczony i zdziwiony)
155.communication
(proroczo)
156.communication
(półgłosem)
157.communication
(półgłosem, z przerażeniem)
158.communication
(do Drabów)
159.communication
(ironicznie)
160.communication
(do starca, częstując go cygarem)
161.movement
(czyni gest rezygnacji, bierze cygaro i zaczyna je jeść)
162.communication
(do siebie)
163.unknown
(nadstawiając ucha)
164.communication
(do Draba I i III-go)
165.communication
(do starca)
166.movement
(wyciąga z portfela fotografię)
167.movement
(patrzy na zdjęcie i cofa się)
168.communication
(błagalnie)
169.movement
(wyrywa Rolasowi fotografię)
170.movement
(chowa fotos do kieszeni)
171.communication
(pauza)
172.movement
(siadając i drapiąc się w piętę)
173.unknown
(Drabowie śmieją się)
174.communication
(do dyr. Rolasa)
175.communication
(dumnie)
176.unknown
(ogólne rozbawienie)
177.communication
(do starca)
178.movement
(zrywając się)
181.communication
(do Rycerza)
182.psyche
(zdenerwowany)
183.unknown
(starzec zaczyna szlochać)
184.communication
(z postanowieniem w głosie)
185.movement
(szarpie się za brodę)
186.movement
(szarpiąc brodę)
187.movement
(Starzec w dalszym ciągu usiłuje wyrwać sobie brodę)
188.communication
(szeptem do Rycerza)
189.communication
(szeptem do Hrabiego)
190.communication
(szeptem do tamtych)
192.unknown
(znów szlocha)
193.movement
(wskazuje na arystokratów w nocnych koszulach)
194.movement
(usłużnie kłaniając się – kończy)
195.communication
(po chwili do Cesarza)
196.movement
(chwytając się za serce)
197.movement
(wskazuje na Draba III)
198.movement
(starzec teatralnym gestem, czyni pozór, że chce zemdleć)
199.communication
(do Draba III)
200.movement
(kłania się)
202.movement
(podnosząc oczy do nieba)
203.movement
(rzuca się w stronę Dyr. Rolasa)
204.movement
(Rolas cofa się, daje znak Drabom)
205.communication
(do Draba III)
206.movement
(Drabowie groźnie zbliżają się w stronę starca)
208.communication
(z uporem)
209.communication
(mściwie)
210.movement
(patrząc na zegarek)
211.communication
(po chwili)
212.communication
(do Drabów)
213.movement
(Drabowie zatrzymują się)
214.communication
(do Drabów)
215.movement
(Starzec kategorycznie wskakuje do łóżka)
216.media-theatre
(Rozlega się tumult, rwetes, łóżko się zapada)
217.movement
(Przerażony Cesarz rzuca się do kontaktu i gasi światło.
218.media-theatre
W ciemności słychać bieganinę.
219.audio
I krzyki: „Puść! Na głowę mamuta, puść!” (Noe), „To zgól ją pan!!” (Drab II), „W basztę go!” (Rycerz), „Naprzód, za ojczyznę!” (Cesarz), „Ojej, moja broda!” (Noe), „Puść, bo mam łaskotki!” (Drab II), „Mordują!” (Drab III), „Ja meduzy wpuszczałem, proszę państwa!” (Hrabia), „Mówiłem, że dym szedł w Srokowie! Aj!” (Drab III))
221.communication
spokojnym rzeczowym głosem)
222.media-theatre
(Gwar na scenie ustaje. Zapala się światło. Z lewej strony sceny, drżąc stoją pod ścianą Cesarz, Hrabia i Rycerz.
223.appearance
Starzec leży pod stołem, zaplątany we własną brodę. Część brody oplątała się wokół nogi od stołu.
224.appearance
Drabowie pod ścianą, z prawej. Rolas przy rampie, tyłem do widowni, a twarzą w stronę łóżka. W jego ręku rewolwer. Przy zrujnowanym łóżku 3 nowe postacie: Adam, Ewa i Stolarz.Adam i Ewa w kostiumach cielistych pozorujących nagość. Listek figowy lub jedlina.
225.appearance
Stolarz – współczesny)
226.communication
(do przybyszy,
227.movement
jednocześnie chowając broń do tylnej kieszeni spodni)
228.communication
(do stolarza)
229.unknown
(Drabowie pożądliwie wpatrują się w Ewę)
230.movement
(Rolas zbliża się do Ewy i wita się, całuje ją w rękę)
231.communication
(szarmancko)
232.movement
(z głupim uśmiechem poklepując ją)
233.communication
(do Adama z wyrzutem)
234.movement
(Drabowie cisną się. Każdy usiłuje przywitać się z Ewą)
235.communication
(leżąc – płaczliwie mówi)
236.unknown
(przedstawiając ich)
237.communication
(uśmiechając się)
238.movement
(wskazując na stojących przy ścianie: Hrabiego, Cesarza i Rycerza)
239.communication
(w ich stronę, zasłaniając się figowym listkiem)
240.movement
(trójka podścienna kłania się Ewie. Hrabia wyrywa się jednak do przodu. Cesarz łapie go za rękaw)
241.communication
(do Hrabiego)
242.unknown
(zasłaniając oczy)
243.communication
(do siebie)
244.movement
(Ewa przeciąga się leniwie)
245.communication
(do Draba II)
246.communication
(do Adama)
247.communication
(płaczliwie)
248.communication
(do Draba II-go)
249.unknown
(zastanawia się)
250.movement
(zbliża się do stolarza)
251.movement
(podając stolarzowi rękę)
252.communication
(przedstawiając się)
253.movement
(Stolarz przestępuje z nogi za nogę i mnie zawstydzony w rękach czapkę)
254.audio
(nagle… słychać dzwonek.
255.unknown
Ktoś dzwoni do drzwi.
256.movement
Wszyscy patrzą na siebie zdumieni)
257.movement
(zakładając ręce do tyłu)
258.movement
(wszyscy poprawiają odzież, ktoś podnosi Noego z ziemi, pomaga odplątać mu brodę, sadza go na krześle.
259.appearance
W drzwiach staje współcześnie ubrana Madame Kristina. W ręku trzyma teczkę)
260.movement
(Hrabia, Cesarz i Rycerz cofają się do tyłu, jedno chowa się za drugiego, oczy rękoma zasłaniają jakby dostrzegli widmo.
261.audio
Ich głosy: „O Boże, duch!” „Nie, to niemożliwe!”, „Przecież utopiliśmy ją w kadzi!”
262.movement
(Adam tuli Ewę)
263.communication
(płaczliwie)
264.appearance
(z wszechwiedzącym uśmiechem
265.movement
zbliża się do Madame Kristiny i całuje ją w rękę.
266.unknown
Wszyscy patrzą na to zdziwieni)
267.movement
(zbliżając się do biurka i kładąc teczkę)
268.communication
(do Rolasa)
269.movement
(wskazuje na aktorów)
270.appearance
(uśmiecha się)
271.unknown
(jakby odgadywał ich myśli)
272.communication
(płaczliwie)
273.communication
(z nadzieją)
274.movement
(podchodząc do Cesarza)
276.movement
(Hrabia idzie do drzwi, otwiera je i ze strasznym hukiem krzykiem ucieka spowrotem)
277.communication
(dobitnie)
278.movement
(kłania się i wskazuje na Madame Kristinę, a ta skromnie uśmiecha się i spuszcza oczy)
279.communication
(płaczliwie)
280.unknown
(stolarz zaczyna płakać)
281.communication
(do Hrabiego, Rycerza i Cesarza)
282.communication
(dobitnie)
283.movement
(wszyscy patrzą jak Rolas zbliża się do biurka, wyjmuje djabelskie rogi. Draby podają mu czarny tużurek.
284.appearance
Wygląda jak w końcówce aktu II-go).
285.movement
(zbliżając się do Madame Kristiny)
286.communication
(zarzucając mu ręce na szyję, z wyrzutem mówi)
287.media-theatre
(Na scenie zapada ciemność. Słychać piekielny wiatr.Zapada kurtyna malowana w hotelowe naklejki. Wolno rozjaśnia się światło.Przed kurtyną sami: Dyr. Rolas w stroju Lucyfera i Madame Kristina.
288.communication
Mówią półgłosem)
289.movement
(zbliża się i zarzuca mu ręce na szyję)
290.communication
(starając się uwolnić – z wyrzutem mówi)
291.communication
(do Rolasa)
292.media-theatre
Ciemność.